April 05, 2012

Halangan

Dulu, aku suka menulis sebab aku suka membaca. Sekarang, aku masih lagi suka menulis, tetapi aku sudah kurang membaca. Aku sangat takut jika aku sudah tidak minat lagi untuk menulis. Yes, seperti kata seorang rakan, kita seharusnya berasa takut apabila kita sudah hilang rasa cinta pada perkara yang kita suka buat.

Untuk mencipta atau menulis sesuatu benda yang baru, kita perlukan idea. Idea ini pula biasanya terbahagi kepada dua.

Yang pertama, idea yang diperolehi dengan cara berfikir. Berfikir macam orang gila. Isolate diri kita daripada masyarakat, duduk dalam gua, berkurung dalam bilik, dan berfikir sampai berbuih mulut. Cara ini amat berkesan jika dilakukan dengan bersungguh-sungguh, dan biasanya memberi kita banyak idea yang average.

Yang kedua, idea yang datang secara tiba-tiba. Jenis ini, kita tak perlu perah otak untuk cari, dia datang sendiri. Sambil main stapler, sambil menggubah bunga, sambil menyanyi, tiba-tiba dia spark sekejap je dalam kepala. Kadang-kadang kita tak perasan pun dia datang. Kalau kita perasan pun, kita ingat itu benda bodoh dan tak perlu diambil berat. Kemudian bila kita nak ingat balik, barulah kita teringat bahawa kita sudah lupa apa benda yang spark tadi. Idea jenis ini biasanya lebih kepada tak masuk akal, tetapi brilliant.

Namun begitu, terdapat juga halangan-halangan dalam melaksanakan idea-idea yang telah dijana ini. Contohnya macam ini lah. Aku sebenarnya panjang lagi aku nak tulis ni, tapi apakan daya, aku tidak mampu.

Mengantuk siot.

2 comments:

sarah said...

saya suka baca blog awak yang dulu,
aku dia dan bintang.

ashraf sahdan said...

saya tak suka blog lama. tapi saya merinduinya.